tanzfaktur köln
DOUBLE BILL: Carla Jordão / Annabelle Dvir
tanzfaktur köln im BÜHNENSAAL | am 3. und 4.9. jeweils 18:30 Uhr
A UNIVERSAL IDENTITY
Carla Jordão / SPECIES
A UNIVERSAL IDENTITY ist ein Trip in die gemeinsamen Welten des Performers Manuel Kisters und der Choreografin Carla Jordão.
Aus den Fragmenten des Wachsens und Kollabierens, des Überwindens und Scheiterns bildet sich ein Ich. Jedesmal neu, jedesmal alt. Das Ausreizen des Ertragbaren, der eigenen Möglichkeiten und Grenzen wird zum Tablett, das die eigene Persönlichkeit trägt – und so trägt sich der Mensch selbst. Wächst und scheitert. Scheitert und wächst.
Carla Jordão – Choreografie
Carla Jordão lebt und arbeitet als Choreografin in Köln. Sie absolvierte ihr Bachelor-Studium in Tanz- und Bühnenperformance an der Universität Lissabon und ihr Masterstudium in Tanzkomposition an der Folkwang-Hochschule der Künste in Essen. Sie tanzte und choreographierte für zahlreiche Kompanien im In- und Ausland. Mit ihren Choreografien war sie zu Gast bei Festivals in ganz Europa u.a. beim Tala Dance Center Festival (Kroatien), Insoliti Festival (Turin), ProArt Festival (Prag) und dem tanz.tausch Festival (Köln). Sie hat mehrere Preise bei nationalen und internationalen Wettbewerben gewonnen, darunter beim SzoloDuo Festival Budapest, dem Kontakt Energie-Wettbewerb im Stadttheater Erfurt und zuletzt den Kölner Tanztheaterpreis 2019 für A UNIVERSAL WEAKNESS.
Manuel Kisters – Tanz & Musik
Manuel Kisters wurde 1996 in Bensberg geboren. Er beschäftigte sich ursprünglich viel mit Musik, Sport und Schauspiel. Als es 2011 die Möglichkeiten gab in verschiedenen Tanztrainings und Produktionen mitzuwirken fing er an zu tanzen. Später studierte er Tanz in Arnhem, Niederlande. Seit 2014 kreiert er seine eigenen Produktionen. Seine eigene Bewegungsrecherche beinhaltet Aspekte der Bodenarbeit, Bodenakrobatik, Partnering und Physical Theatre. Momentan arbeitet er zwischen Deutschland, Niederlande und Portugal.
Choreografie: Carla Jordão – Tanz & Musik: Manuel Kisters – P&Ö: Sina Langner & Anthea Petermann – Fotografie: Matthias Peters
Dank an: Timm Roller; Sonia Franken; Dr.Daniel Rademacher und Dawid Liftinger. – Der Research zur Produktion UNIVERSAL IDENTITY wurde gefördert durch ein Künstlerstipendium im Rahmen der NRW-Corona-Hilfen.
It’s Pretty for You to LIE – Fantasy Game vol.1 (WORK IN PROCESS)
Annabelle Dvir
What is the work that constitutes an anti-thesis of itself? In a physical-vocal trio for Claude Debussy’s “String Quartet”, the rock-pop of the Rolling Stones and the Celtic folk-rock of Led Zeppelin, the action of the slamming body in the shape of a woman embraces a theatrical mythological space, one that recalls the DNA that has been encoded in the performers over the past three years of physical-vocal research. In this new incarnation, they choose to discover other abilities of their emerging performative psyche. They explore tensions between iconic psychedelic-rock and romantic classical sounds; femininity and animalism, the act of imagery and animation. Those tensions disintegrate and deconstruct from the everlasting familiarity of the choreography and the existence between pain and pleasure, the conscious and the id, the act of defamation and solidarity. They are bodies in a paradox, on a journey with knowledge and experience burned into their flesh, in the face of a new performative fantasy game.
It’s Pretty for You to LIE emanates from the ongoing physical-vocal practice, language, and technique developed in Annabelle Dvir’s full-length stage work 7INCH OF SLAM – THE FULL BODY SOUNDSCAPE, which upholds the tensions between perception vs. sensation, the embodiment of live sound and the shape of a soundscape.
Annabelle Dvir is an Israeli-Georgian choreographer, voice artist, live sound composer and dance performer, who researches alongside her developing women ensemble – dancers & musicians, the live art through the tension between sensation and perception, the heard and the seen. She creates extreme physical-vocal practices and examines new esthetics and interdisciplinary actions that merge between the worlds of reality and fantasy. She composes, in a musical-choreographic eye, the embodiment of live sound and the visual shapes of alternating soundscapes in order to transform human perceptions and emotions. Her stage works and practice center the “performance body” as visual, audial-sonoric and plastic procedures.
Concept, Choreography, Text, Vocal Composition & Soundtrack Design: Annabelle Dvir – Creative Performers: Layil Goren, Adi Eytan, Annabelle Dvir – Music: Claude Debussy “String Quartet in G Minor, Op.10, L.91: II”; The Rolling Stones “She’s a Rainbow”; Led Zeppelin “The Battle of Evermore”.
The work is being developed and supported by the first collaboration between Quartier Am Hafen – Interdisciplinary Creative Art Center – Cologne, Germany and Suzanne Dellal Centre – Tel Aviv, Israel; The Israeli Choreographers Association, and by The School of Movement and Dance – Kiryat Hatarbut – The Ness Ziona Center for Culture & Recreation.